Jana Pendapatan

Saturday 26 October 2013

Seorang maut dalam letupan di kilang Mexico

BANTUAN KECEMASAN: Para pegawai perubatan memberi
 rawatan kecemasan kepada mangsa yang 
cedera akibat letupan di kilang gula-gula di bandar Ciudad Juarez, semalam.

CIUDAD JUAREZ (Mexico): Satu letupan di sebuah kilang gula-gula di sini semalam menyebabkan seorang terkorban dan lebih 50 lagi cedera.
Letupan sekitar 2 petang waktu tempatan (3 pagi waktu Singapura) itu dilaporkan berlaku di tingkat dua kilang Dulces Blueberry dan menyebabkan lantai di situ runtuh.
Seorang pekerja kilang, Encik Ismael Bouchet, berkata runtuhan itu telah mencederakan mereka di tingkat bawah.
"Saya dapat membantu lima orang keluar daripada bangunan tetapi sebaik saja mereka di luar, mereka dicengkam rasa terkejut dan pengsan."
Punca letupan itu masih disiasat tetapi Encik Bouchet berkata satu dandang wap baru dipasang di kilang itu. Beliau juga berkata sebelum letupan beberapa pekerja mengadu telah menghidu bau asid di tempat letupan berlaku.
Saluran televisyen pula melaporkan kebocoran gas telah menyebabkan dandang itu meletup.
Sementara itu, Pengarah Perlindungan Awam Ciudad Juarez, Encik Fernando Mota, berkata pegawai bomba telah menjumpai satu mayat di bawah timbunan runtuhan sejauh ini. Sekurang-kurangnya 10 mangsa pula dikatakan mengalami kecederaan serius.
Beberapa pekerja pula masih dilaporkan hilang dan mungkin terperangkap di bawah runtuhan bangunan itu, kata Encik Mota.
Sementara itu, Gabenor Chihuahua, Encik Cesar Duarte Jaquez, berkata pihak berkuasa bersedia menghulurkan bantuan kepada mangsa letupan.
Kilang Dulces Blueberry menggajikan sekitar 300 pekerja dan gula-gula yang dihasilkan dieksport kepada pengedar yang berpangkalan di El Paso, Texas.
sambung bacaan..

No comments:

Post a Comment

Busuk.com

Bacaan Ilmu di sini